Wednesday, January 23, 2008

Varför historia?

Ja varför just historia är en fråga jag rätt ofta får, och faktiskt är det en berättigad fråga, för varför blev det just historia?
För min del så var det redan ett intresse redan som liten, ett intresse som nu näst intill (med några få undantag) upptar större delen av min lediga tid. Men varför just historia?

Mitt svar på den frågan brukar bli "för att vi dagligen påverkas", vilket vanligtvis brukar besvaras med att "på vilket sätt då?" Ja och det är väl den eviga frågan, på vilket sätt påverkar historien oss?
För mig så är det uppenbart att vi påverkas, vilket inte innebär att jag påstår att vi styrs av historien, av vad som tidigare skett. Historien används också i olika sammanhang för att berättiga, eller förklara händelser i nutid, ett sådant exempel torde t.ex. Jugoslaviens upplösning vara där alla parter använt historien för att berättiga sin förda politik.
Det är därför det är så viktigt att kunna sin historia, just för att kunna se igenom propagandan.

En annan orsak är för att jag tycker det är intressant att läsa om hur människor förr i tiden tänkte, och varför de handlade som de gjorde. Här finner jag dock ett stort problem, då vår historieskrivning i allt högre grad blivit allt mer politiskt korrekt. Det är inte längre gångbart att försöka förstå (vilket inte ska tolkas som att man delar deras åsikter) hur människor förr i tiden tänkte, för om vi inte kan förstå det, ja då kan vi förstås inte heller förstå deras agerande.
Tyvärr har som sagt historieforskningen lämnat detta spår, istället försöker nu en högljudd - och farligt tror jag - grupp börjat applicera våra attityder på gårdagens människor. Det är förstås inget nytt, det skedde redan under 1600- och 1700-talet när man försökte visa hur outbildade och människan var under medeltiden. Tyvärr har denna bild blivit väldigt svår att sudda bort, åsikter som att medeltidsmänniskorna trodde att jorden var platt är en allmänt spridd uppfattning som verkar vara svår att röka ut. Men vad är det som är så farligt med att applicera våra attityder och åsikter på ett historiskt skeende?

Den främsta orsaken är att vårt tänkande skiljer sig radikalt åt från historiens åsikter, vi behöver bara gå tillbaka till 20-talet då åsikter som idag skulle leda till åtal var allmänt accepterade. Men genom att använda våra kunskaper om utvecklingen, och våra attityder så blir också de historiska personernas agerande helt obegripbart, ta bara ett sånt exempel som "Korstågen".
Nåväl, det är mina funderingar...

No comments: