Saturday, February 16, 2008

Mot den moderna fotbollen

I dagens Svenska Dagbladet kan man läsa att Allsvenskan kan komma att säljas, vilket förstås passar i utvecklingen där allt fler och fler arenor nu lystrar till diverse sponsornamn. Eller så många sponsornamn är det inte, likt pesten sprider sig namnet "Swedbank Arena" över landet, och risken är väl rätt stor att vi inom en inte allt för avlägsen tid kommer kunna gå till Swedbank Ligan och betala biljetter på Fantasektionen.
Lasse Eriksson (ikon i Hammarby) säger till SvD:
"Pengar som gör att vi kan utveckla fotbollen är mer värt än namnet allsvenskan."

Frågan bara vad det rör sig om för pengar, för det är knappast några större summor det handlar om. Enligt Niklas Olovzon (varumärkesexpert) är namnet Allsvenskan värt 25 miljoner, knappast några större summor i dessa sammanhang. Med andra ord har vi att vänta på "Swedbank ligan" om några år, fast är det verkligen så smart att låta en bank som själv inte verkar kunna klara av att behålla sitt varunamn längre än ett par år få namnge Allsvenskan...

No comments: